BODHI LEAVES NO.42 BODHI LEAVES NO.42

BODHI LEAVES NO.42 Boeddha,The hitchhikers guide to the galaxy.

Het begon eigenlijk met de kumars at no. 42 een Britse comedy met in de hoofdrol Sanjeev Bhaskar die met behulp van zijn ouders zijn droom als Talkshow host waar maakt in de garage van zijn ouderlijk huis op nummer 42,In een interview dat ik toevallig een keer zag op de bbc onthulde Sanjeev Bhaskar dat no. 42 niet zomaar is gekozen doch geïnspireerd door een boek genaamd the hitchhiker's guide to the galaxy geschreven door Douglas Adams. In dit boek wordt een heel oude legende verteld waar een zeer oude beschaving een super computer bouwt, met als doel om antwoord te geven op de ultieme vraag over het leven ,het Universum en Alles. Na 7.5 miljoen jaar rekenen komt de Computer genaamd Deep Thought met het antwoord 42.

Deepak Chopra Synchroniciteit

Jaren heb ik de mensheid grofweg in twee stukken verdeeld, degene die moesten lachen om deze legende ,en degene die er dan weer eens niets van begrepen. Ondertussen ben ik verder gegaan met mijn leven ,en kreeg heel toevallig een keer een boek te pakken van Deepak Chopra Synchroniciteit ,of de onbegrensde kracht van het zinvolle toeval.

In dit boek wordt gesteld dat we een pad begaan naar onze doel ,en dat we van de natuur aanwijzingen krijgen welk pad we moeten nemen ,doch dat we verleerd zijn om deze signalen op te pikken.Dit boek leert je om kleine tekenen te herkennen en de toevalligheden die op je pad komen te gebruiken als inspiratie om je keuzes te maken.

Leuk boek en ik probeer nu ook signalen uit de natuur te herkennen ,tot op heden heeft dit niet geleid tot een dramatisch koerswijziging in mijn leven.

Sri lanka vakantie

In 2009 ben ik op vakantie geweest naar Sri Lanka voorheen ceylon met een groepsreis ,heel mooi land ,prachtige rondreis langs mooie steden Matale Kandy en Bandarawela ,totdat we neerstreken in Unawatuna een plaatsje vlakbij Galle een vestingstad met een Hollands Fort zeer de moeite waard om te bezoeken. Aangezien we hier wat tijd over hadden en ik niet alleen op het strand wilde liggen besloot ik om een dagje er op uit te trekken, en een toer te maken met een tuk tuk waarvan er een aantal voor het hotel stonden, afspraak gemaakt met een van de chauffeurs van en tuk tuk en de volgende dag vroeg weg.

Oostenrijkse monnik

Eerst langs een hindoe tempel om een zegen voor de dag te halen, daarna naar een indrukwekkende Japanse Stupa in de buurt van Galle, koffie drinken op het dak van het fort samen met mijn chauffeur, en naar een pleisterplaats van de VOC, nog een heel grote Boeddha beeld bezocht dat in de buurt staat van het fort.

Allemaal zeer de moeite waard toen kwam de vraag of ik ook monniken wilde zien die zeer bescheiden leefden in de bergen op ongeveer een uur rijden ,aangezien we nog wat tijd over hadden gingen we op weg.

Het was inderdaad ongeveer een uur toen we een park bereikten waar we een klein complex van zeer eenvoudige huisjes een gemeenschapsruimte en een zeer bescheiden pagode betraden. Na een half uur te hebben rondgelopen en een duik genomen te hebben in een zwembad kwamen we bij het gemeenschappelijk gebouw een van origine Oostenrijkse monnik tegen ,die na wat gesproken te hebben over het weer aan het strand wat uitlegde over het boeddhisme.
Samengevat kwam het er op neer dat het pad al aangegeven was door de Boeddha,en dat de mens dit pad alleen nog maar hoefde te bewandelen om de waarheid over het leven vinden. Na afloop van het gesprek kreeg ik van deze monnik een klein boekje met de titel

Buddhism: A Method of Mind Training

geschreven door Leonard A. Bullen met als ondertitel BODHI LEAVES NO.42
Na het krijgen van dit boekje wist ik meteen dat hier iets bijzonders gebeurde,het was of de puzzelstukjes samen vielen.

Op de weg terug naar Unawatuna realiseerde ik mij dat de natuur mij nog meer signalen had gegeven. Boeddha kreeg op zijn zoektocht naar verlichten een revelatie nadat hij een kom rijst van een meisje had geaccepteerd en opgegeten. We moeten het niet zoeken in extremen ,doch het middenpad nemen .

Deze stelling maakt wat het boeddhisme is ,een tolerante beweging ,waarin geen ruimte is voor geweld,en die kan samen gaan met andere levensopvattingen ,let wel het boeddhisme is geen geloof doch bied een handleiding voor een uitweg uit het steeds terugkerend leiden.

En ja U raadt het al ,ik ben na veel omzwervingen beland in een huis aan de middenweg in groningen. En als klap op de vuurpijl ik niet alleen ,ook mijn jonge broer is uiteindelijk beland op de middenweg in Assen Wat heeft mij uiteindelijk bewogen om deze site te maken ? Ik was bezig met het onderhouden van een website genaamd bestespaarprogrammas.nl,hier stuite ik op een we site genaamd extreme promotie de nummer 12 van de bestespaarprogrammas.nl.

Dit spaarprogramma had op een gegeven moment een aantal levels van aktiviteit op de site.Het hoogste level was Level42. Level42 Denkt U ,Ja inderdaad niet toevallig, Level42 een band uit de midden jaren 80

De 42 hoofdstukken Sutra

Nummer 42 is heel belangrijk in het chinees boeddhisme en verwijst naar de eerste boeddhistische Geschriften in het chinees. De 42 hoofdstukken Sutra,geschriften dateren uit het begin van onze jaartelling. Deze 42 hoofdstukken kunnen worden gebruikt als basis voor alle hedendaagse boeddhistiche stromingen.

Sri Lanka Galle foto's

Links boven ziet U een slideshow met foto's door mij genomen op die dag ,in galle is het Hollands Fort ,daarnaast is een klein plaatje waar een kerk waar je nog graven kunt vinden met nederlandse namen, en er is ook museum waar ze handwerk verkopen ,onderanderen sieraden met diamanten ,tevens zijn we een hindoe tempel in geweest,kleine bijdrage geven en je krijgt een stip op je voorhoofd ,daarnaast nog wat rondgelopen in het centrum van Unawatuna met wat sfeer foto's ,U kunt nog veel meer foto's vinden op azie4y.nlwaar de gehele reis wordt geshowd Deze reis is gemaakt met Fox Vakanties Single Reis ,Ik reis graag met Fox ,je hoeft zelf niets te regelen ,je komt in goede hotels terecht waar je als single bijna altijd een eigen kamer hebt ,hier recht onder zit een logo van fox vakanties ,ik zou zeggen kijk er een rond. Daarnaast een boekenlijst door mij samengesteld op bol.com. Veel kijk luister en lees plezier

Boeddhisme een methode van training van de geest

Leonard A. Bullen

Boeddhistische publicatie sociëteit Kandy Sri Lanka

vertaald door Dirk Rop voor azie4y.nl

BODHI LEAVES NO.42

Als je iets over boeddhisme hoort in het dagelijkse nieuws dan denk je meestal aan een achtergrond van enorme afgoden in geel gewaad gehulde monniken, en aan een dikke atmosfeer van wierook dampen. Je denkt dat er niets inzit voor jou behalve misschien een exotisch spektakel.Maar is dat alles in het boeddhisme ?,maken de nieuws fotografen foto's van het echte boeddhisme ?,Zie je in de glossy tijdschriften de fundamenten of alleen de uiterlijkheden.?

Laten wij dan eens kijken wat Boeddhisme werkelijk is, Boeddhisme zoals het oorspronkelijk uiteengezet en als het bestaat nog steeds onder de uiterlijk vertoon en franje

Hoewel het boeddhisme wordt gezien als een religie,is het in feite een methode om de geest te cultiveren. Het is waar, dat met zijn monastieke traditie en de nadruk op ethische factoren, het aan de oppervlakte veel eigenschappen bezit die westerlingen associëren met religie.Echter het is niet theïstisch,doch het bevestigt dat het universum wordt geregeerd door onpersoonlijke wetten ,en niet door een schepper of god.

De Boeddha is geen god ,doch een leraar,en aanbidding wordt niet gezien als een geloofs verplichting,doch als een middel voor expressie van dankbaarheid.Daarom is het vanuit dit perspectief helemaal geen religie.

Nogmaals, het boeddhisme kent alleen het geloof in de zin van het vertrouwen in de manier waarop het wordt aanbevolen door de boeddha.Het wordt van een boeddhist niet verwacht om een geloof te hebben of ergens in te geloven alleen omdat de boeddha dat beweert.

Hij mag natuurlijk met zichzelf afspreken om de boeddha doctrine over te nemen als een werkende hypothese en er vertrouwen in te hebben;maar van van hem wordt niet verwacht iets aan te nemen zolang zijn redelijkheid het niet accepteert.

Dit betekent niet dat alles op een rationele manier kan worden uitgelegd ,vele zaken liggen buiten de scope van intellegentie,en kunnen alleen worden gevonden door het ontwikkelen van het hogere bewustzijn.Doch het feit blijft bestaan dat er geen reden is om blind iets te accepteren in de Boeddha-doctrine.Boeddhisme is een manier van leven gebaseerd op het trainen van de geest.

Het enige doel is om de weg naar complete vrijheid van het lijden door het bereiken van het ongeconditioneerde,een toestand buiten het bereik van de normale ongetrainde geest.Het direct doel is om de wortel van het lijden in het dagelijks leven aan te pakken

Elk menselijk handelen heeft direct of indirect als doel om geluk te bereiken in welke vorm dan ook, of om op een negatieve wijze uit te drukken,al het menselijk handelen is gericht op het bevrijding van ontevredenheid.

Ontevredenheid kan worden gezien als startpunt van iedere menselijke activiteit,het is ook het startpunt van het boeddhisme,en dit punt komt tot uitdrukking in de formulering van de vier basis waarheden,waar de staat van ontevredenheid ,de oorzaak,de genezing ,en de methode van genezing worden verklaard.

De 4 edele waarheden

1. Ontevredenheid(lijden) is onvermijdelijk,zolang een persoonlijkheid als onveranderlijke externe ziel wordt beschouwd

Het woord ontevredenheid wat hier wordt weergegeven wordt vaak vertaald als lijden, omarmt niet alleen begrippen zoals pijn, verdriet, misnoegen, doch omvat ook alles wat ontevreden is, variërend van fysieke pijn en ernstige mentale angst tot lichte vermoeidheid verveling of mild gevoel van ontevredenheid. Soms wordt de term weergeven als ontevreden, in sommige contexten is deze term meer accuraat,terwijl in een andere context het woord lijden meer de lading dekt.Daarom zullen wij beide woorden in hun context gebruiken.In sommige vertaling van de orginele tekst wordt verklaard dat geboorte ,ziekte ,ouderdom en plezier lijden is.In het Nederlands lijkt de laatste verklaring tegenstrijdig;maar als we herformuleren is plezier onbevredigend , het is gemakkelijk te begrijpen dat al het plezier tijdelijk is en uiteindelijk voorgaat op zijn tegenstelling namelijk ontevredenheid.

De boeddha-doctrine leert dat ontevredenheid of lijden onvermijdelijk is zolang we uitgaan van een onwrikbare zelf.De term heeft uitleg nodig.in het kort de doctrine leert dat het ik beschouwd als een vast onverandelijke externe ziel geen realiteit is.The centrale kern van het leven is niet een onverandelijke ziel maar een levensstroom, een voortdurend wijzigende stroom van energy die nooit het zelfde is in twee achtereenvolgende seconden.Een persoonlijkheid zien als een externe ziel is een waanvoorstelling,en alleen bij deze waanvoorstelling van een persoonlijkheid kan het ultieme lijden bestaan.Als deze waanvoorstelling van een persoonlijkheid uiteindelijk wordt overstegen het de uiteindelijke verlichting wordt bereikt.De ultieme staat die buiten het relatief universum ligt is bereikt,in deze ultieme staat is het unconditionele lijden uitgestorven.maar zolang persoonlijkheid blijft bestaan ook al is het maar een waanvoorstelling,dan blijft het lijden potentieel aanwezig.

We kunnen nu verder gaan naar de tweede basis waarheid

2. De oorsprong van ontevredenheid is verlangen.

Als je op een gladde vloer op de grond valt en je last hebt van blauwe plekken ,dan zal je eerst de gladde vloer als oorzaak aanwijzen,en in onmiddelijke zin heb je gelijk,de oorzaak van je blauwe plekken is niet verlangen.Doch de 2de waarheid gaat niet over idividuele gevallen,doch over de kracht die de levenstroom samen houdt is egocentrisch verlangen,omdat deze levensstroom of zelfbedrog de condities voor ontevredenheid in zich draagt,terwijl de gladde vloer meer een gelegenheid om te lijden.Het is voor de hand liggend onmogelijk om door de aard van de wereld waarin wij leven om de gelegenheden voor het lijden te verwijderen,terwijl het wel mogelijk is in het boeddhisme om toe te slaan op zijn primaire of fundamentele oorzaak.Daarom zegt de derde basis waarheid

3. Bevrijding kan worden bereikt door het vernietigen van het verlangen.

Het is egocentrisch verlangen dat de krachten samen bundelt die de levenstroom omvat,de stroom van bestaan,zoals wij ons zelf noemen;en het is alleen met zelfbedrog dat ontevredenheid of het lijden kan bestaan.Bij vernietiging van wat het bedrog van wat het zelf samen houdt,wordt de oorzaak van ontevredenheid of lijden ook vernietigd. Het ultieme doel van de boeddhistiche praktijken is om het zelf te vernietigen.Hier is waar een groot deel van misvattingen ontstaan .en natuurlijk zo;doch als je begrijpt dat vernietiging van het zelf is het vernietiging van bedrog ,dan verdwijnen de misvattingen.Wanneer het bedrog is verwijderd,dan verschijnt de werkelijkheid.De werkelijkheid kan niet worden gevonden zolang het bedrog deze uit het zicht houdt.

Nu wat is de werkelijkheid dat verschijnt als het bedrog is verwijderd ?.De ultieme werkelijkheid is het ongeconditioneerde,ook wel genoemd de ongeborene,de niet instaande ,de niet gecreëerde,We kunnen onvoldoende en niet accuraat het omschreven als de positieve staat van zijn.

Het wordt gekarakteriseerd als opperste gelukzaligheid en compleet vrij van het lijden en is zo volkomem verschillende van het gewone bestaan dat het nauwelijks mogelijk is om een nauwkeurige beschrijving te geven.De niet geconditioneerdheid kan tot op zekere hoogte worden aagegeven als wat het niet is;omdat het voorbij gedachten en voorbij woorden is.vandaar dat in het boeddhisme de ongeconditioneerdheid vaak wordt uitgelegd als de uiteindelijke vernietiging van iemands eigen geest van hebzucht haat en ontevredenheid.Dit impliceert natuurlijk de perfectie van de positieve kwaliteiten zoals onbaatzuchtig,goedertierenheid en wijsheid.Het bereiken van de ongeconditioneerdheid is het uiteindelijke doel van alle Boeddhistiche handelingen,en is het zelf als de complete bevrijding van ontevredenheid of lijden.Dit brengt ons bij de laatste van de 4 basis waarheden:

4. De weg naar de bevrijding, is het edele acht sporen pad.

De acht sporen op het pad zijn deze:

  1. Juist Begrip, een kennis van de ware aard van het bestaan.

  2. Juist Gedachten, Gedachten vrij van sensualiteit,slechte wil en wreedheid.

  3. Juist Spreken, Spreek zonder valsheid,roddel, hardheid en leeg gebabbel

  4. Juiste Actie,of het ontlopen van doden ,stelen en overspel.

  5. Juiste Wijze van levensonderhoud,een beroep waarbij je geen bewust levend wezen schaadt.

  6. Juiste Inspanning,,of de inspanning om de bezoedelingen van de geest te vernietigen,en het ontwikkelen van gezonde kwaliteiten.

  7. Juiste Aandacht,de perfectie van het normale vermogen tot aandacht.

  8. Juiste Concentratie,de ontwikkeling van een gezamelijk gefocuste geest d.m.v. meditatie.

Nu zul je zien dat in dit edele 8 sporen pad er niet is dat essentiële religieuze van aard is;het is meer een soort van morele psychology.

Maar in het Oosten zowel ook in het Westen mensen in zijn geheel eisen uiterlijkheden,van wat voor soort dan ook ,en daarom hebben tenminste aan de buitenkant bijzaken meer aandacht gekregen dan de essentie.Terwijl sommige uiterlijke kenmerken in de praktijk van boeddhisme afhankelijk van de omgeving varieren,kunnen wezenlijke en vast kenmerken van de praktijk worden samengevat in het volgende omlijning van het Edele Achtvoudig Pad,de Middenweg tussen Kwaadaardige Extremen.,zoals onderwezen bij

de Boeddha

. Ook al is het gebruikelijk om te spreken over de diverse aspecten van het achtvoudig pad zijnde acht stappen, kun je deze niet zien als aparte stappen, die na elkaar genomen worden. Integendeel een iedere moet naast elkaar gepraktiseerd worden. Het is misschien beter om ze te zien als 8 lanen naast elkaar, op de ene weg i.p.v. 8 verschillende stappen.De eerste laan van het pad Juist Begrip is primair de dingen zien zoals ze werkelijk zijn,of het in ieder geval proberen zonder zelf bedrog of ontduiking.In een andere betekenis, juist begrip begint als een intellectuele waardering van de aard van het bestaan, en als zodanig kan worden beschouwd als het begin van het pad. Maar als de weg wordt gevold tot het einde, wordt deze slechts intellectuele waardering verdrongen door een directe doordringende inzicht in de beginselen van de leer.

Terwijl Juist Begrip kan worden opgevat als het compleet begrijpen van de,Boeddha-doctrine,het is gebaseerd op het herkennen van de drie dominante kenmerken van het relatieve universum,het universum van tijd,het universum van form en materie.Deze drie kenmerken kunnen op de volgende manier uiteengezet worden:

  1. Vergankelijkheid,alle dingen in het relatieve universum veranderen onophoudelijk.
  2. Ontevredenheid, Een zekere mate van lijden of ontevredenheid is inherent aan en-zelfbestoven leven, of in het leven binnen de beperkingen van de relatieve universum en persoonlijke ervaring.
  3. Egoloosheid: Geen wezen - geen mens of een ander soort wezen - beschikt over een vaste, onveranderlijke, eeuwige ziel of het zelf. In plaats daarvan, bestaat elk wezen uit een steeds veranderende stroom van krachten, een steeds veranderende stroom van materiaal en mentale verschijnselen, als een rivier die altijd in beweging is en geen enkele seconde stil staat.

Het zelf is dus niet een statisch gegeven, maar een steeds veranderende flux. Dit dynamische concept van het bestaan is een typisch voorbeeld van diepere Boeddhistische gedachte, er is niets statisch in het leven, en omdat het steeds stroomt je moet leren mee te stromen.

Een ander aspect van een juist begrip is de erkenning dat het universum zijn loop verloopt op basis van een strikte opeenvolging van oorzaak en gevolg, of van actie en reactie, een reeks net zo onveranderlijk en net zo nauwkeurig in de geestelijke of zedelijke wereld als in de fysiek. In overeenstemming met deze wet van morele actie en reactie alle moreel goede of gezonde acties zal de doener op een bepaald moment uiteindelijk geluk brengen, terwijl ongezonde of moreel slecht wil acties de doener uiteindelijk lijden zullen brengen.

De effecten van gezonde en ongezonde wil-acties - dat wil zeggen, het geluk en het lijden dat het gevolg zijn van hen ,volgen meestal niet onmiddelijk , er is zit vaak veel tijd tussen, het daaruit voortvloeiende geluk en lijden kan alleen ontstaan wanneer de juiste condities aanwezig zijn ,soms gebeurt het niet in het huidige leven. Dus bij de dood is er normaal gesproken een saldo van "verdienste" die nog niet heeft geleid tot de ervaring van geluk, en op hetzelfde moment is er ook een balans van "strafpunten" die nog niet heeft geleid tot het lijden, die resultaat is onvermijdelijk.

Na de dood valt het lichaam uiteen, natuurlijk, maar het leven-stroom blijft, niet in de vorm van een onveranderlijke ziel, maar in de vorm van een steeds veranderende stroom van energie. Onmiddellijk na de dood ,begint een nieuw wezen die verder gaat met deze levensstroom, maar het nieuwe wezen is niet per se een mens, en de momentane wedergeboorte kan plaatsvinden op een ander niveau van bestaan​​. Maar in ieder geval, het nieuwe wezen is een direct vervolg op het wezen dat net is overleden

Dus de nieuwe wezen wordt een ononderbroken voortzetting van het oude wezen, en het levensstroom is ongebroken. Het nieuwe wezen erft de balans van verdienste opgebouwd door de oude wezen, en dit evenwicht van verdienste zal onvermijdelijk geluk brengen op een later tijdstip. Tegelijkertijd, neemt het nieuwe wezen het evenwicht van strafpunten van het oude wezen over en het zal lijden op enig momet in de toekomst.

In feite, in de zin van continuïteit, het nieuwe wezen hetzelfde is als het oude wezen. Op dezelfde manier - dat wil zeggen, in de zin van continuïteit alleen - is een oude man hetzelfde als de jonge man die hij ooit was, de jonge man is hetzelfde als de jongen die hij ooit was, en de jongen is hetzelfde als de baby die hij ooit was. Maar de relatie van de oude man met de jonge man, en met de jongen, en met de baby, is uitsluitend te danken aan de continuïteit, er is geen andere identiteit.

Deze leringenzijn is de basis van de Boeddha-doctrine - de illusoire aard van het zelf, de wet van actie en reactie in de morele sfeer, en de wedergeboorte van de levenskrachten - maar er is geen noodzaak voor iedereen om iets dat niet te accepteren zonder een beroep te doen zijn verstand. Acceptatie van een bepaalde leer is niet van belang, wat belangrijk is, is de voortdurende inspanning om dingen te zien zoals ze werkelijk zijn, zonder zelfbedrog of uitvlucht.

Tot zover een korte schets van de leer onder de noemer juiste begrip. De tweede stap, Juiste gedachte of bedoeling, is een kwestie van het vrijmaken van de intellectuele vermogens van ongunstige emotionele factoren, zoals sensualiteit, kwade wil en wreedheid, die wijse en onpartijdige beslissingen onmogelijk maken.

Juist spreken, juist handelen, juist levensonderhoud vormen samen de morele gedeelte van het pad, hun functie is om de bezoedelingen van de geest onder controle te houden en om te voorkomen van het bereiken van negatieve expressie. Deze onzuiverheden kunnen echter niet volledig worden uitgeroeid door moraal alleen, en de andere stappen van het pad moet worden toegepast om de geest volledig van bezoedelingen te zuiveren.

Nu in de volgende stap - Juiste Inspanning - betreden we het gebied van praktische psychologie, voor juiste inspanning betekent in deze context inspanning van de wil. Met andere woorden, de zesde stap van het pad is zelfdiscipline, de training van de wil om die gemoedstoestanden die de ontwikkeling vertragen te overwinnen, en die de onwikkeling cultiveren en tot mentale vooruitgang leiden versterken.

De zevende stap van het pad is ook een van de praktische psychologie, dit is de stap genaamd juiste aandachten het bestaat uit een zo volledig mogelijke ontwikkeling van de gewone gave aandacht.Dit kan door het ontwikkelen van aandacht d.m.v. intensivering en uitbreiding van het bewustzijn,zodat de geest eindelijk de werkelijkheid zoals die is ,onder ogen kan zien.

De primaire functie van de zevende stap, juiste aandacht, is het ontwikkelen van een groeiend bewustzijn van de waanvoorstelling van het zelf. Maar het werkt ook door het voortdurend verbeteren van de normale gave van de aandacht, zo is de geest beter uitgerust om aan de problemen en stress van de alledaagse wereld het hoofd te bieden.

Aandacht bestaat in de Boeddhistiche Doctrine uit het ontwikkelen van de gave aandacht om zo een constante bewustzijn van alle gedachten die ontstaan, alle woorden, die men spreekt, en alle acties die worden uitgevoerd,vrij te houden van egoisme, emotioneel vooroordeel en zelfbedrog.

Juiste aandacht heeft vele toepassingen op het gebied van de dagelijkse activiteiten. Bijvoorbeeld, het kan worden gebruikt om te komen tot een scherp bewustzijn, of duidelijk begrip over de motieven achter deze activiteiten, en dit duidelijk begrip van motief is uiterst belangrijk.

,

In de juiste concentratie, de laatste van de acht stappen, het ontwikkelen van hogere gemoedstoestanden - tot de meditatieve absorptie - wordt uitgevoerd, en deze hogere gemoedstoestanden dienen te verenigen, te zuiveren en de geest te versterken voor het bereiken van het bevrijdende inzicht .

Door deze ultieme prestatie wordt de waan van de zelfzucht, met zijn verlangen en lijden, overstegen en gedoofd.

Dit diepgaand inzicht is het uiteindelijke doel van alle boeddhistische praktijken, en daarmee komt er een direct inzicht in de ware aard van het leven, met als hoogtepunt de realisatie van het Onvoorwaardelijke. Terwijl het Onvoorwaardelijke is het uitsterven van het zelf, het is echter niet louter niet-bestaan of vernietiging, het uitsterven van zelf is niets anders dan het uitsterven van een waanidee. Elke beschrijving van het Onvoorwaardelijke moet mislukken, want er zijn niet alleen geen woorden voor, maar zelfs boven gedacht, en de enige manier om het te weten is om het Edele Achtvoudige Pad tot het einde te volgen.

Dit is dus het oorspronkelijke Boeddhisme, dit is het Boeddhisme van het Edele Achtvoudige Pad, van het pad dat leidt van de slavernij van het zelf tot aan het bevrijdende inzicht van in de werkelijkheid.

Deepak Chopra, boekenlijst

    Deepak Chopra